ICDL - آموزش کامپیوتر گام به گام

1: آموزش کامپیوتر گام به گام ICDL1 - قسمت اول مفاهیم کامپیوتر


مقدمه


ICDL چیست ؟


در بیشتر کشورهای توسعه یافته و صاحب فناوری و در بعضی کشورهای در حال توسعه آموزش علوم کامپیوتری و فراگیری دانش IT -Information Technology جزو برنامه های اصلی مدارس ، دبیرستانها و دانشگاهها به شمار می آید . در ایران نیز برنامه توسعه و کاربردی فناوری ارتباطات و اطلاعات موسوم به ( تکفا ) مهمترین برنامه دولت در زمینه توسعه ، گسترش و کاربردی ساختن IT در کشور محسوب می شود . 

ICDL- International Computer Driving License ICDL گواهینامه ای است بین المللی جهت استفاده از کامپیوتر در حدی که نیازهای مقدماتی و اصلی کاربر را پاسخگو باشد . دوره ی آموزشی که در ادامه خواهد آمد و حدود 10 صفحه را در بر خواهد گرفت شما را با اولین مبحث و مقدمات این استاندارد آشنا می سازد . 


برای یادگیری این دوره ی آموزشی نیازی به نرم افزار خاص نمی باشد . فقط لازم است توضیحات ارائه شده بطور کامل مطالعه گردد تا مفاهیم پایه و اصلی کاربرد کامپیوتر آموزش گرفته شود .


کامپیوتر چیست؟


شاید در میان این همه مطلب و مقاله تخصصی، بحث در باره اینکه «کامپیوتر چیست؟» کمی عجیب و غیر معمول به نظر بیاید، ولی به نظر می رسد ارائه یک تعریف جامع و کامل از کامپیوتر، قبل از هر بحثی ضرورت دارد. تا وقتی تعریف کامپیوتر به صورت دقیق ارائه نشود، ممکن است بین خواننده و نویسنده ی مقالات، اختلاف نظر پیش بیاید!

من قبل از اینکه این مطلب را بنویسم به بعضی از کتابها و سایت ها مراجعه کردم تا تعریف دقیق کامپیوتر را از نظر آنها بدانم، ولی تعریف هیچ کدام، نظرم را تامین نکرد! من کامپیوتر را با توجه به بلوک دیاگرام یک سیستم کامپیوتری تعریف می کنم:




شکل- 1) بلوک دیاگرام یک سیستم کامپیوتری (کامپیوتر) در حالت کلی


همانطوری که در این شکل دیده می شود، یک سیستم کامپیوتری از سه بخش اصلی تشکیل شده است:


الف) پردازنده (CPU)

ب) حافظه (Memory)

ج) ورودی - خروجی (Input - Output)


پردازنده: در واقع مغز اصلی کامپیوتر است که پردازش آنجا انجام می گیرد. پردازش از نظر ما یعنی عملیات محاسباتی و منطقی. (توجه کنید که به منظور خلاصه کردن عملیات؛ عملیاتی نظیر انتقال ، جابجایی و دیکد کردن در دل این کلمات نهان شده است). در کامپیوترهای شخصی (PC)، پردازنده از نوع ریزپردازنده (میکروپروسسور) است. (توضیحات مفصل این اصطلاحات در بخش های مختلف سایت آمده است. در فهرست مقالات سایت میکرو رایانه جستجو کنید).


حافظه: منظور حافظه های الکترونیکی یا همان حافظه های ساخته شده از نیمه هادی است. لازم به ذکر است که بعضی مواقع از هارددیسک هم به عنوان حافظه (حافظه مجازی) یاد می شود، ولی در این بحث منظور فقط همان تراشه های نیمه هادی است و شامل هارددیسک نمی شود.


ورودی - خروجی: منظور از ورودی-خروجی همه دستگاه ها و تجهیزات جانبی است که در کنار پردازنده قرار می گیرد. مثلا مونیتور، کی برد، موس و... حتی کارت شبکه، مودم و...


بقیه اجزا هر سیستم کامپیوتری را می توان در درون هر یک ار بلوک های فوق قرار داد.



بنابراین با توجه به سه قسمت فوق از بلوک دیاگرام سیستم کامپیوتری، حالا می توانیم یک تعریف دقیق و جامعی از کامپیوتر ارائه دهیم.



کامپیوتر چیست؟


کامپیوتر سیستمی است (ماشینی است) که دارای سه بخش فوق بوده و توسط برنامه کنترل شود. یعنی برنامه ایی که در حافظه قرار داده می شود؛ و به آن نرم افزار می گوییم؛ در داخل پردازنده اجرا شده و نتیجه را در خروجی نمایش دهد. البته کامپیوتر ممکن است دارای ورودی باشد، یا احیانا ورودی نداشته باشد. (مثلا سیستمی را تصور کنید که عملیاتی را بر اساس برنامه ریزی داخلی خود انجام داده و فرمانی را صادر کند.)


بنابراین هر سیستمی را که در این تعریف بگنجد، کامپیوتر خواهیم دانست، هرچند مردم آن را کامپیوتر ندانند. با تعریف فوق ممکن است یک دستگاه صنعتی و یا حتی یک عروسک را که در این چهار چوب بگنجد، کامپیوتر بنامیم. و هر سیستمی که با این تعریف سازگار نباشد، آن را به عنوان کامپیوتر به رسمیت نخواهیم شناخت، هرچند مردم آن را کامپیوتر بدانند!


مثلا خیلی از مردم در اصطلاحات روزمره خودشان ساعت های دیجیتال را ساعت های کامپیوتری می نامند ولی ساعت های دیجیتالی که در بازار موجود است، در این تعریف کامپیوتر نمی گنجد، زیرا برنامه ایی در حافظه آن قرار داده نمی شود که توسط پردازنده کنترل و اجرا شود.


تاریخچه استفاده از کامپیوتر 


بشر از دیر باز سرگرم اموری نظیر شمارش ‌، اندازه گیری و ضبط کردن اشیاء و نیز گزارش دادن اطلاعات در مورد اشیاء به همنوعان خود بوده است . واژه ( اشیاء ) می تواند دلالت بر تعداد گوسفندان یک گله ، وزن یک کودک ، ابعاد یک زمین ، مدت زمان طی شده از آخرین خشکسالی یا شدت یک زمین لرزه را داشته باشد . 

در مقابل کلمه ی Computer در دائره المعارفها نوشته شده است : محاسبه کردن ، تخمین زدن ، حساب کردن و ما Computer را به نام ماشین محاسبه گر می خوانیم . 

کامپیوتر آخرین زنجیر از حلقه ماشین های محاسبه گر و ذخیره کننده اطلاعات می باشد . البته چیزی که کامپیوتر را از دیگر ماشینهای محاسبه گر جدا کرده است ، در واقع سرعت ، دقت و اطمینان بالا در انجام کارهاست . 

کامپیوترهای امروزی در مقیاس میلیونها عملیات در ثانیه اندازه گیری می شود . هر چند ممکن است این عملیات ساده باشد ، اما ترکیب آنها به روشهای مختلف ، منجر به ظهور آرایش عظیمی از عملکردهای مفید می گردد . این موضوع تقریبا تمام اتفاقی است که طی سه چهار دهه اخیر ( که معادل است با کل تاریخ کامپیوترهای تجاری ) به وقوع پیوسته است . 

کامپیوترهای امروزی بسیار کوچکتر طراحی شده اند . به طوری که به راحتی بر روی یک میز جا می گیرند . چیزی که قبلا یک اتاق بزرگ را به طور کامل اشغال می کرد ، امروزه در یک جعبه کوچک جا می شود . در عین حال که کامپیوترهای امروزی توانایی ذخیره اطلاعات بیشتر و سرعت بیشتر در محاسبه را دارند . 


کامپیوتر ماشینی است که سه کار انجام میدهد : ورودی ساخت یافته را میپذیرد، آن را بر طبق قوانین از پیش تعریف شده ای پردازش میکند، و نتایج را به عنوان خروجی نمایش میدهد.


واحد پردازش مرکزی CPU 


مدت زمان انجام یک کار بوسیله کامپیوتر، به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها ، سرعت پردازشگر Processor کامپیوتر است . پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز MHz سنجیده می شود . هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد ، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود ، محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد . سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصه های یک کامپیوتر به قدری در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولا به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد می شود . تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی می کنند ، مجموعا به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU شناخته می شوند . 


واحد پردازش مرکزی با حروف اختصاری CPU -Central Processing Unit واحد محاسباتی و کنترلی کامپیوتر است که دستورالعمل ها را تفسیر و اجرا میکند. کامپیوترهای بزرگ و مینی کامپیوتر های قدیمی بردهایی پر از مدارهای مجتمع داشته اند که عمل واحد پردازش مرکزی را انجام داده است. واحدهای پردازش مرکزی ، تراشه هایی که ریز پردازنده نامیده میشوند ، امکان ساخت کامپیوترهای شخصی و ایستگاههای کاری را میسر ساخته اند. در اصطلاح عامیانه CPU به عنوان مغز کامپیوتر شناخته میشود.


سخت افزار 



هنگامیکه به قصد خرید یک کامپیوتر وارد بازار می شوید ، بلافاصله با انتخابهای بسیار متعددی مواجه می شوید . این انتخابها ، حتی افرادی را که در به کارگیری کامپیوتر دارای تجربه هستند ، دچار سردرگمی می کنند . در نتیجه ، برای اتخاذ یک تصمیم معقول لازم است با عملکرد اجزای اصلی یک سیستم کامپیوتری و معیارهایی که باید بر اساس آنها تصمیم بگیرید ، آشنا باشید وگر نه قطعا در انتخاب یک سیستم کامپیوتری که نیاز شما را پاسخگو باشد دچار مشکل خواهید شد . همانطور که می دانید کامپیوتر کاربردهای فراوانی دارد و مقدار حافظه ی آن می بایستی متناسب با نوع کاری کاربر تنظیم گردد تا بتواند از لحاظ سرعت ، امنیت، مقدار ذخیره سازی اطلاعات و دیگر تجهیزات پاسخگو باشد . حال آنکه در خرید یک سیستم کامپیوتری وجود برخی از قطعات لازم و اجباری و برخی دیگر حالت اختیاری دارد. به عنوان مثال اگر یک Pc دارای کارت گرافیکی نباشد قطعا استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود اما اگر همان سیستم قلم نوری نداشته باشد شاید کاربر با مشکل چندانی مواجه نشود . پس مهمترین مساله در انتخاب قطعات سخت افزاری نیاز کاری کاربر می باشد . 


سخت افزار عبارتست از تجهیزات فیزیکی که سیستم کامپیوتری را تشکیل میدهند از جمله نمایشگر ( مونیتور )، چاپگر ، صفحه کلید ، کابلها و غیره . سخت افزار به همراه نرم افزار برای انجام وظایف بر روی کامپیوتر کار میکند. سخت افزار از تعدادی قطعات تشکیل میشود که هر کدام کاربرد مشخصی دارند.


نرم افزار


نرم افزار وجه غیر قابل لمس به کارگیری کامپیوتر می باشد . نرم افزار یک نام عام است که به تمام برنامه ها ( که خود مجموعه ای از دستورالعملها می باشند ) اطلاق شده و نحوه رفتار کامپیوتر را تعیین می کنند . هنگامیکه سخن از نرم افزار به میان می آید منظور مجموعه ای از صفر و یک هایی است که برای سخت افزار قابل خواندن باشد اما برای یک برنامه نویس لازم نیست که با زبان برنامه نویسی ماشین آشنا باشد اکثر نرم افزارهایی که شاید خود شما هم نام آنها را شنیده باشید این قابلیت را دارند که دستورالعملها را به زبان ماشین تبدیل نمایند( مانند زبان C ) . ضمن اینکه هر نرم افزار قابلیت های خاص خود را دارد که کار کردن با آنها را سخت یا آسان می کند . برخی از نرم افزارها هم الزاما به زبان ماشین نوشته می شوند( مانند زبان اسمبلی ). به طور کلی هر نرم افزار به یکی از دو دسته نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی تعلق دارد . 


نرم افزار (Soft ware ) یا برنامه های کامپیوتری دستور العملهایی هستند که باعث کار کردن سخت افزار (Hardware) میشوند. نرم افزار سیستم ( سیستمهای عامل ) که کار کامپیوتر را کنترل میکنند و برنامه های کاربردی مانند برنامه های واژه پردازی صفحه گسترده ها ، پایگاه داده ها که وظایف را برای کاربران کامپیوتر انجام میدهند ، دو نوع اصلی نرم افزار هستند. 

نرم افزار شبکه که باعث ارتباط گروهی از کامپیوتر ها میشود و نرم افزار برنامه نویسی که ابزار هایی را برای نوشتن برنامه ها در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد دو گروه اضافی دیگر هستند.


2: آموزش کامپیوتر گام به گام ICDL2 - قسمت 2 آموزش Windows-XP


ویندوزxp شباهت زیادی به ویندوز 98 دارد اما می توان گفت نسخه ی کاملتر و پیشرفته تری نسبت به ویندوز 98 می باشد . در واقع مزایای xp نسبت به 98 بصورت کلی عبارتند از : 


- کنترل کاربران 

- امکانات شبکه 

- چند زبانه بودن 

- امنیت بالا

- کاربرد تصاویر دیجیتال 

- ابزار ویرایش فیلم و موسیقی 

- مرورگرهای اینترنتی و سرویس های e-mail 

- ...


اساس کار همه ی برنامه ها و کامپیوترها را ویندوز انجام می دهد . ویندوز XP یک سیستم عامل است . یعنی بیش از اینکه یک کامپیوتر شخصی بتواند کاری انجام دهد باید این نرم افزار سیستمی در حافظه ی اصلی آن بارگذاری شود . این سیستم عامل پس از روشن شدن کامپیوتر بصورت خودکار در حافظه ی اصلی بارگذاری و اجرا می شود . 

برای آموزش سیستم عامل ویندوز XP نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد:


- 128 Mb حافظه ی Ram 

- کامپیوتر با پردازنده ی 300 MHz یا بالاتر 

- 1.5 GB فضا بر روی هارد دیسک 

- CD-Rom یا DVD-Rom 

- کارت گرافیکی با Resolution 800*600 یا بالاتر 

- کیبورد و ماوس


مراحل اول کار با کامپیوتر


راه اندازی کامپیوتر : 


واضح است اولین کاری که باید قادر به انجام آن باشید روشن کردن کامپیوتر و شناختن وقایعی است که هنگام انجام این کار رخ می دهد . وقتی کامپیوتر خود را روشن می کنید ابتدا کاراکترهای سفید رنگی در زمینه ی سیاه و سفید مانیور به نمایش در می آیند . این اطلاعات مشخص می کنند که PC - Personal computer ، در حال بررسی سخت افزار و نرم افزار شماست . برخی از این اطلاعات در تراشه های حافظه فقط خواندنی (Ram) و برخی دیگر نیز در هارد دیسک کامپیوتر نگهداری می شوند . اگر همه چیز به خوبی پیش رود ، می توانید صفحه مقدماتی ویندوز XP و بعد از آن Desktop ویندوز را در صفحه نمایش مشاهده کنید . مدت زمان لازم برای مشاهده Desktop ویندوز XP چند دقیقه است ولی در سیستم های امروزی عواملی نظیر سرعت پردازشگر و تعداد برنامه هایی که هنگام راه اندازی سیستم باید به طور اتوماتیک اجرا شوند ، این زمان را تحت تاثیر قرار می دهند و طبیعتا آنرا کوتاهتر می کنند . 


نکته : تصاویری که بعد از راه اندازی سیستم خود در صفحه نمایش مشاهده می کنید به کارخانه ای که کامپیوتر شما را تولید کرده است بستگی دارد . 


نکته :اگر کامپیوتر برای استفاده بیش از یک کاربر تنظیم شده باشد یا چنانچه به یک شبکه متصل باشید برای نمایش صفحه Desktop باید با استفاده از نام کاربری و کلمه ی عبور خود وارد ویندوز شوید .


انتخاب یک برنامه جهت اجرای آن در هنگام راه اندازی کامپیوتر به نیاز فرد بستگی دارد . عموما تنظیمات مربوط به اجرا شدن نرم افزارها در هنگام راه اندازی ویندوز در گزینه ی Setting و تب General پایه ریزی می شود که می توان به دلخواه این تنظیمات را تغییر داد . 

هنگامیکه می خواهید برای اولین بار از محیط ویندوز استفاده کنید پنجره ای شناور در منوی Taskbar ظاهر شده و فرصتی را برای گشت و گذار در ویندوز XP در اختیار شما قرار می دهد (Tour Windows XP) اگر این پنجره را در مراحل اولیه کاربرد ویندوز مشاهده نکردید برای نمایش آن از منوی Start به ترتیب گزینه های All program- Accessories – tour windows xp را انتخاب کنید . 

خوب است قبل از شروع به کار با ویندوز از پنجره ی Windows XP Tour ، گشت و گذاری در محیط ویندوز داشته باشید . توجه کنید که بعد از اجرای Tour ، پنجره ای به صورت Wizard ( راهبرهای کمکی ویندوز ) باز شده و شامل دو گزینه می باشد : در گزینه ی اول امکان استفاده از صوت و تصویر متحرک (animation) برای کاربر وجود دارد و در گزینه ی دوم استفاده از نسخه ی تصویری و متنی که از طریق Internet یا IE ( مرورگر وب ) در اختیار شما قرار می گیرد . هنگام انتخاب این گزینه برنامه ی IE به طور اتوماتیک اجرا می شود .


خاموش کردن کامپیوتر : 


خوب است قبل از خاموش کردن کامپیوتر خود تمام برنامه های کاربردی در حال اجرا را ببندید . در صورتیکه این کار را انجام ندهید اتفاقات مختلفی ممکن است رخ دهد : 


1- احتمالا پیام هایی را مشاهده خواهید کرد که تقاضای بستن فایل هایی را که مشغول کار روی آنها بودید می کنند .

2- ممکن است پیغامی را مشاهده کنید که در بردارنده ی برنامه هایی است که هنوز در احال اجرا هستند . گزینه ای که متعاقب این پیام در اختیار شما قرار می گیرد و می تواند به قطع عملکرد برنامه ختم شود که در پاره ای مواقع منجر به از دست دادن تغییرات انجام شده خواهد شد .

3- احتمال باز شدن اتوماتیک و بدون اجرا توسط شما برای پنجره هایی که در هنگام خاموش کردن کامپیوتر باز بوده اند ( پس از راه اندازی مجدد ) وجود دارد . 


بنابراین قبل از خارج شدن از محیط ویندوز و خاموش کردن کامپیوتر برنامه های در حال اجرا و پنجره های باز شده را ببندید . 

در نهایت برای خاموش کردن کامپیوتر برروی منوی Start و گزینه ی Turn off computer کلیک کرده تا پنجره مربوطه به آن در صفحه ی نمایش ظاهر شود .


Desktop


عموما این صفحه زمانی به نمایش در می آید که شما کامپیوتر خود را با موفقیت راه اندازی کرده باشید . اگر برای اولین بار پس از نصب ویندوز وارد این محیط شدید صفحه ی نمایش شما دارای تصویر پیش فرض ویندوز XP خواهد بود که در ابتدا فقط یک آیکون به نام Recycle bin را در آن مشاهده خواهید کرد . در ادامه مطالب در همین تالارگفتگوی میکرورایانه خواهید آموخت که می توان تصویر پس زمینه را تغییر داد .

از آیکون های دیگری که به صورت پیش فرض در محیط ویندوز شما وجود دارند ولی از همان ابتدا در صفحه ی Desktop قابل مشاهده نیستند می توان به My Computer ، My Document و Internet Explorer اشاره کرد .

لازم به ذکر است با کلیک بر روی منوی Start ، گزینه های قید شده قابل دسترسی می باشند .


3: آموزش کامپیوتر گام به گام  ICDL3 - قسمت 3 آموزش Microsoft Word



دوره ی آموزشی Micro soft word سومین مهارت از استاندارد آموزشی ICDL می باشد . برنامهWord متداولترین برنامه واژه پرداز موجود به شمار می آید . هدف اصلی برنامه این است که در تایپ و قالب بندی متنها مفید واقع شود . اما ویژگیهای قدرتمند دیگری نیز دارد که امکان ایجاد جدولهای مختلف - کار با تصویرهای گرافیکی - طراحی صفحه وب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را برایتان فراهم کرده است . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند .


نرم افزار مایکروسافت ورد Microsoft Word در مجموعه نرم افزارهای آفیس قرار دارد و از طرف شرکت مایکروسافت تولید و عرضه شده است. جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Word نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد : 


- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 

- 16 مگابایت Ram 

- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد


اصول کار با WORD



- اجرای Microsoft Word و آغاز کار با آن : 


نرم افزار Word تحت سیستم عامل windows 98-2000-XP کار می کند. برای شروع از منوی Start‏ ، زیر منوی Programs و سپس گزینه Microsoft Word را انتخاب می کنیم.


- آشنایی با محیط کار و اجزای آن : 


دکمه Close یا بستن پنجره : جهـت بستن یک پنجره باز باید از این دکمه استفاده نمود ( البته از کلید ترکیبی ALT+F4 نیز میتوان استفاده کرد). باید توجه داشت برای بستن هر پرونده میتوانید از منوی File زیر منوی Exit را نیز انتخاب نمائید.

دکمه Maximize یا حداکثر سازی : برای اینکه بتوان پنجره را به حداکثر اندازه خود رساند میتوان از این دکمه استفاده نمود.

دکمه Restore : پس از اینکه پنجره به حداکثر اندازه خود رسید برای تبدیل به اندازه قبلی خود از این دکمه استفاده می شود. 


دکمه Minimize یا حداقل سازی :با کلیک کردن بر روی این دکمه میتوان یک پنجره حداکثر شده و یا معمولی را حداقل نمود با انجام این عمل پنجره به حداقل خود می رسد و روی Task bar قرار می گیرد. توجه داشته باشید که پنجره ای که حداقل شده است بسته نشده و هنوز در حافظه مستقر است.

- نوار عنوان یا Title Bar : نواری که اسم پنجره روی آن قرار دارد نوار عنوان نامیده میشود از نوار عنوان میتوان برای حداکثر سازی و یا بازگردانی پنجره به حالت " وضعیت قبلی " استفاده نمود برای این کار کافی است روی نوار عنوان دبل کلیک نمائید .

- دکمه Control Bottom یا کنترل : این دکمه در سمت چپ صفحه مانیتور قرار دارد.با دکمه کنترل میتوان تمام عملیاتی که توضیح داده شد را انجام داد برای باز کردن دکمه کنترل کافی است روی دکمه آن کلیک کرد. عمل دیگر دکمه کنترل بستن پنجره است برای این کار باید روی نشانه دکمه کنترل دبل کلیک کرد.

- Move: برای جابجایی پنجره میتوان از این گزینه استفاده کرد . برای اینکه این گزینه فعال شود باید روی نوار عنوان دبل کلیک نمود . 



Menu Bar یا نوار منو : هر یک از منوها با توجه به نام خود، عملکردی خاص دارند. پس از باز شدن منو زیر منوها را مشاهده خواهید کرد که هر زیر منو به معنای یک فرمان می باشد .

Toolbars یا نوار ابزار : نوارهای ابزار کلیدهای دسترسی سریعتر به زیر منوها می باشند. در اصل گزینه ها و فرمان های موجود در زیر منوها ، در نوارهای ابزار نیز موجودند و کار را جهت دسترسی سریعتر به زیر منوها آسان می کنند .

روشهای مختلف برای ظاهر کردن نوار ابزار : 


الف ) انتخاب زیر منوی Toolbars از منوی View 

ب ) کلیک راست بر روی Menu bar

برای محو کردن نوار ابزارها میتوان روی آنها کلیک راست کرده و زمانی که فهرست نوارهای ابزار ظاهر گردید ، آنها را از حالت فعال در آورید بدین صورت شما نوار ابزارها را در روی صفحه نخواهید داشت .


- Ruler یا خط کش : خط کش یکی دیگر از ابزارهای کارآمد در برنامه Word میباشد. این خط کش بسیار دقیق بوده و با آنچه که شما روی کاغذ اندازه میگیرید برابر است . خط کش برای تنظیم حاشیه ها و تورفتگی ابتدای پاراگرافها استفاده میشود. برای ظاهر کردن خط کش از منوی View زیر منوی Ruler را انتخاب نمایید.


برای ظاهر کردن خط کش عمودی نیز میتوانید از منوی View پنجره را به حالت Page Layout برده و سپس از منوی Tools زیر منوی Options را انتخاب و از روی برگ نشان View گزینه Vertical Ruler را انتخاب نمائید. 

درصورتیکه بخواهید خط کش شما در سمت راست پنجره ظاهر شود مراحل بالا را تکرار و گزینه Right Ruler را انتخاب نمائید.


Scroll Bar یا نوارهای مرور : دکمه ها و نــوارهایی هستند که توسط آنها میتوان صفحه را جابجا نمود . این دکمه ها بطور افقی برای جابجایی به چپ و راست و بطور عمودی برای بالا و پائین طراحی شده اند. بجای استفاده از دکمه های مرور که با هر بار فشردن آنها کمی صفحه جابجا می شود میتوان از نوارهای مرور نیز استفاده کرد. 

برای جابجایی باید روی این نوارها قرار گرفته و بـــا ماوس نوار را جابجا نمود. در صورتیکه سند شما دارای چند صفحه باشد میتواند نشان دهنده شمارش صفحه نیز باشد نوارهای مرور برای این کار باید اشاره گر ماوس را روی نـــوار برده و بر روی آن کلیک کنید تا شماره صفحه به نمایش در آید. برای ظاهر کردن Scroll bar عمودی و افقی و انتقال آن به سمت چپ پنجره، باید پنجره را از منوی View به حالت Page layout برده سپس از منوی Tools و زیر منوی options در برگ نشان View گزینه های Vertical Scroll bar, Horizontal Scroll bar و Left Scroll bar را انتخاب نمود.

-Next Page, Previous Page یا صفحه قبل و بعد : برای آنکه یک صفحه به بالا یا پائین برود باید از این علامت استفاده کرد.


- محیط تایپ : 


این محیط اصلی ترین قسمت برنامه است. 

این قسمت محل تایپ ، حروف چینی و صفحه آرایی شماست . تمام عملیاتی که باید در مورد کارتان انجام دهید در این محل خواهد بود .

مکان نما : محل حرف بعدی را که تایپ خواهد شدء نشان میدهد.

Right Click یا کلیک راست : قرار دادن اشاره گر بر روی موضوعی خاص و کلیک دکمه سمت راست ماوس با این عمل منوی میانبری ظاهر میشود که کاربر میتواند از آن فرمانی را انتخاب نماید.


- Screen Tips یا نکته ابزار : کافیست با ماوس روی یکی از کلید ها قرار بگیرید و کمی مکث کنید خواهید دید یک جعبه متن کوچک به نام نکته ابزار باز خواهد شد و نام آن کلید را نشان خواهد داد.

Status Bar یا نوار وضعیت : این نوار پائین ترین قسمت پنجره می باشد که به شما اطلاعاتی در مورد شماره صفحه ، قسمت ، کل صفحه ، فاصله از بالای صفحه، خط روی صفحه ، وضعیت کاراکتر و... می دهد توسط این سطر یا نوار شما میتوانید موقعیت خود را بیابید که اکنون در کدام صفحه و کدام سطر قرار گیرد. برای ظاهر کردن این نوار بر روی پنجره باید پنجره را از منوی View به حالت Page layout برده و سپس از منوی Tools و زیر منوی Options در برگ نشان View گزینه Status Bar را انتخاب کنید.


اصول و قوانین تایپ


آشنایی با میز و صندلی تایپیست :

میز تایپیست معمولاً دارای دو یا سه کشو می باشد. 

تایپیست میتواند وسایل کار خود را در آنها قرار دهد. ارتفاع استاندارد این میز معمولاً 70 تا 72 سانتیمتر است.

میز تایپیست باید طوری قرار گیرد که نور طبیعی از پشت سر و یا سمت راست تایپیست بتابد و اگر تایپیست از چراغ رومیزی استفاده میکند می بایست چراغ روشنایی در سمت راست ، متناسب با دید نصب شود. صندلی تایپیست دارای تکیه گاه با دو فنر نرم می باشد، این تکیه گاه بوسیله یک اهرم به میله صندلی متصل است که تایپیست می تواند ارتفاع آنرا متناسب با اندام خود کم یا زیاد کند.

میله صندلی از پائین به یک فنر قوی در زیر نشیمن گاه مربوط است که میتوان آن را به طرف جلو و یا عقب حرکت داد. این صندلی گردان است . ارتفاع استاندارد آن از کف تا زیر زانو 45 سانتی متر می باشد ولی تایپیست به تناسب اندام خود میتواند آنرا بالا و یا پائین ببرد .

قبل از شروع کار به نکات زیر توجه نمائید :

به گونه ای که تکیه گاه پشت ، کف پاها و همچنین مهره های ستون فقرات به حالت صاف قرار گیرند ، روی صندلی بنشینید.

خم شدن به جلو یا عقب ضمن ایجاد خستگی باعث بروز عوارض ناشی از عدم رعایت صحیح نشستن نیز می گردد.


اکنون کارهای عملی را شرح خواهیم داد :


1-صفحه کلید را طوری روی میز قرار دهید که لبه کی برد با لبه میز موازی باشد و به حالت صحیح و مناسب بین دو دست شما قرار گیرد.

2-صندلی خود را طوری میزان کنید که فاصله مناسب و دلخواه را داشته باشید.

3-پاهایتان زیر صندلی قرار نگیرد بلکه کف پاها در زیر میزو بطور صاف روی زمین قرار گیرد و پای راست کمی جلوتر از پای چپ شما باشد .

4-دستهای شما می بایست با ماشین زاویه 90 درجه تشکیل دهد.

5-انگشتان خود را به حالت نیمه خمـــیده روی دگمه ها بگذارید و از تکان دادن بازو یا مچ ها خودداری نمایید.


مکاتبات اداری و بازرگانی :


مکاتبات :

مکاتبات عبارت است از نوشته هایی به منظور آگاهی ، اطلاع و خبر بین دو یا چند نفر ، موسسه ، شرکت و سازمان که میتواند به وسیله پست یا فرد انجام گیرد.

مکاتبات در وحله اول بررسی ، اقدام و سپس بایگانی می گردد.


مکاتبات بر دو نوع است :

1- مکاتبات بازرگانی 

2- مکاتبات اداری 


- مکاتبات بازرگانی :

مکاتبات بازرگانی عبارت است از نوشته های بازرگانی درباره تولید ، خرید ، فروش ، ارائه خدمات و مسائل مالی .

مطالب چاپی روی نامه های بازرگانی بشرح زیر است : بطور معمول نامه های بازرگانی دارای سرلوحه ای است که نوع و چگونگی فعالیت های موسسه را نشان میدهد. سرلوحه آن عبارتست از :

- علامت تجاری

- نام موسسه

- شماره ثبت دفتر شرکت ها

- نشانی

- تلفن

- نشانی تلگرافی ، تلکس و یا فاکس

- نوع فعالیت



- مکاتبات اداری :

تفاوت مکاتبات اداری در اندازه کاغذ، فرم و شکل نوشتاری آن می باشد .


قوانین تایپ فارسی


- قوانین تایپ :

اکنون شروع به تایپ نمائید. با زدن Space کلمات از یکدیگر جدا می شوند. زمانی که یک سطر تمام می شود برای رفتن به سطر بعد لازم نیست Enter بزنید ، برنامه توسط خصوصیت Word Wrap موجب می گردد که سطر شما بدون زدن Enter شکسته شود . اکنون یک جمله به پایان رسید . نقطه را گذاشته و ادامه دهید تا جمله بعدی نیز تمام شود. آیا بنظر شما یک پاراگراف پایان پذیرفته و یا چون دو جمله دارید ، دو پاراگراف تایپ کرده اید؟ 

در جواب باید گفت یک پاراگراف شامل یک حرف ، یک سطر یا چند سطر است که تا پایان نپذیرفته Enter نباید زد. هرگاه Enter زده شد به مفهوم پایان یک پاراگراف است .


تمرین :

شکیبا – ساسان – مامان – تینا – تمشک – آسان – انگشتان – بایگانی – گلابی – گیتی – مالش - نان – آب – شام – سام – سیاست – کیاست – تابستان – شایان – مات – ماش – کمک یاس – تلاش- یال – شبنم – شب – کمال – کمان – سیمین – شکاک – شکیل - آسمان آبان – لباس – سامانتا- تمام – شمیم – نیک – اناب – آسیاب – لام – کام – گلاب – گلشن – کامیاب – تابان – سلام – کتلت – سیمان - آبی


- از کلید میانبر ALT+SHIFT سمت چپ برای تبدیل صفحه کلید به لاتین و از کلید میانبر ALT+SHIFT سمت راست برای تبدیل صفحه کلید به فارسی استفاده کنید. 


از کلید ترکیبی CTRL+SHIFT سمت چپ برای چپ چین و از کلید ترکیبی CTRL+SHIF سمت راست برای راست چین کردن استفاده نمایید.


4: آموزش کامپیوتر گام به گام  ICDL4 - قسمت 4 آموزش Excel



دوره ی آموزشی Excel چهارمین مهارت از استاندارد ICDL می باشد . Excel یک نرم افزار صفحه گسترده (Spread Solution) است. از Excel برای محاسبات ریاضی ، آماری و نمودار کشی استفاده می شود . 

برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Excel نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد : 


- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 

- 16 مگابایت Ram 

- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد


تعریف صفحه گسترده :


صفحه گسترده این امکان را فراهم می نماید که داده ها را بصورت سطر و ستون وارد نمائید .بعد از وارد کردن داده ها عملیاتی نظیر محاسبات ، مرتب سازی و فیلتر نمودن را روی آنها انجام داده، همچنین میتوان این داده ها را چاپ کرده و نمودار هایی بر اساس آنها ایجاد کرد. 


انواع صفحه گسترده : 


اولین صفحه گسترده VisiCalc در سال 1978 به بازار آمد. این صفحه گسترده از نخستین "برنامه های کاربردی عالی " محسوب میشد. لوتوس 123 در سال 1983 به بازار آمد و برای مدت طولانی بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داد. کواترو پرو و اکسل Excelدر سال 1987 به بازار معرفی شدند که هر دو تحت محیط گرافیکی Windows عمل میکردند. 


ورود به محیط Excel : 


Excel جزء نرم افزار های گروه Office میباشد . نرم افزار های Office نصبی است. پس به طور پیش فرض در منوی Program قرارمیگیرند. برای ورود به محیط Excel مسیر زیر را طی میکنیم : 


Start/ Programs/ Microsoft Excel


آشنایی با محیط Excel 


با اجرای Excel پنجره ای باز می شود که شامل اجزاء زیر است: 


1- نوار عنوان برنامه (Title Bar)


نواری است که بالاترین پنجره محسوب می شود . این نوار شامل نام محیط (Microsoft Excel) و نام Book و دکمه های هدایت (Caption Button) که شامل دکمه های مربوط به بست ، بزرگ نمایی و کوچک نمایی پنجره می باشد است . 


2- فهرست انتخابی اصلی یا نوار منو (Menu Bar)


منو به معنی لیست انتخاب می باشد و می توانیم دستور مورد نظر را از منو انتخاب کرده، اجرا کنیم. 


3- نوار ابزار (Tool Bar)


در زیر نوار منو، نواری وحود دارد که فرمانهای موجود در منوها را به شکل یک ابزار در اختیار کاربر قرار می دهد. بعضی از این ابزارها ممکن است در منوها وجود نداشته باشد. به طور پیش فرض دو نوار ابزار Standard و Formatting فعال هستند. 


4- نوار فرمول (Formula Bar)


از این نوار برای ایجاد، ویرایش و نمایش فرمولها استفاده می کنیم. این نوار مختص محیط Excel می باشد. 


5- نوار انتخاب صفحه کاری (Sheet Bar) :


در قسمت پایین پنجره کار پوشه نواری وجود دارد که می توان Sheet مورد نیاز برای کارکردن را انتخاب نمود. برروی این نوار عناوینی مثل Shett2 , Sheet1 و ... وجود دارندکه با Click کردن روی هر کدام، کاربرگ مورد نظر باز خواهد شد. 


6- سطر وضعیت (Status Bar) : 


در پائین ترین قسمت پنجره ، نواری به نام سطر وضعیت وجود دارد که وضعیت جاری برنامه را نمایش می دهد. 



فعال کردن نوار ابزراها : 


نوار ابزارها را می توان از دو طریق فعال نمود. 


1- از طریق منوی View ، گزینه Toolbar


2- بر روی یکی از نوار ابزارها Right Click کنیم. 


فعال کردن نوار فرمول و سطر وضعیت: 


برای فعال کردن سطر وضعیت و سطر فرمول (Formula Bar) بر روی منوی View ، Click کرده و در کنار گزینه های مربوط به آنها علامت تیک می زنیم .


اصطلاحات صفحه گسترده Excel 


1- فایل صفحه گسترده یا کارپوشه یا Work Book یا Book : 


به فایل ها در Excel کارپوشه اطلاق می شود. فایل ها در Excel با پسوند XLS ذخیره می شوند . 


2- صفحه کاری با کاربرگ یا Work Sheet یا Sheet : 


هر فایل Excel از چندین زیرصفحه تشکیل شده است که به آنها کاربرگ گفته می شود . در حقیقت Book مثل یک پوشه بوده و محل نگهداری چند صفحه با نام Sheet است. یعنی اطلاعاتی که ما وارد می کنیم در Sheet ها وارد می شود به طور پیش فرض هر Book شامل سه Sheet است که به طور پیش فرض با اسامی Sheet1 ، Sheet2 و Sheet3 نامیده شده اند. 


3- سطر یا Row :


هر Sheet از چندین ردیف یا سطر تشکیل شده است که معمولاً با شماره های 1 و 2 و ... مشخص می شوند. 


4- ستون یا Column : 


هر Sheet از چندین ستون تشکیل شده است که معمولاً با حروف الفبای A,B و ... مشخص می شوند . 


5- ستون یا Column : 


محل برخورد یک سطر و ستون خاص در روی Sheet سبب ایجاد فضایی می شود که به آن سلول گفته می شود . این سلولها می توانند شامل مقادیر عددی، کاراکتری ، شیء و ... باشد. 


6- نشانی یا آدرس سلول :


هر سلولی در Sheet با نام یا آدرس خاصی مشخص می شود . برای نوستن آدرس هر سلول ابتدا حرف ستون و سپس شماره آن را می نویسیم . مثلاً آدرس E5 با سلول ستون E در سطر پنجم اشاره می کند . 


رفتن سریع به یک آدرس:


برای رفتن سریع به آدرس سلول مورد نظر کافی است در اولین کادر خط فرمول (Name Box ) آدرس سلول را تایپ کرده و Enter کنیم. 


اصطلاح : 


- Namebox : کادری است در نوار فرمول برای ارجاع سریع به یک آدرس ، نامگذاری سلولها و یا یک محدوده ی خاص 


- تایپ فارسی : به طور پیش فرض حروف در Excel ، لاتین تایپ می شوند ، برای اینکه بتوانیم فارسی تایپ کنیم کافی است کلیدهای Alt+Shift سمت راست را همزمان فشار دهیم . با انجام این کار آیکن Language در Task bar ، FA را نمایش می دهد. 


- فارسی کردن محیط : فارسی کردن محیط با تایپ فارسی متفاوت است . در حالت پیش فرض ستون عنوان سطرها ( 1، 2 ، 3 و ... ) در سمت چپ صفحه است و ستونها از سمت چپ شروع می شوند . در حقیقت شروع Sheet از سمت چپ است که این نشان دهنده ی لاتین بودن محیط است . برای فارسی کردن آن کافی است بر روی آیکن (Sheet Right-to-left) در نوار ابزار Formatting کلیک کنیم . با انجام این کار عنوان سطرها به سمت راست منتقل شده و ستونها از سمت راست شروع می شوند . 


کلمات کلیدی : 


Work Book : کارپوشه 


Work Sheet : کاربرگ 


Cell : سلول 


Row : سطر 


Column : ستون


کار در کارگاه 1


1- یک Book جدید باز کنید. 

2- این Book را با نام Test1 ذخیره کنید. 

3- Book را ببندید. 

4- مجدداً آنرا باز کنید. 

5- یک کپی از آن با نام Test2 بر روی Desktop ذخیره کنید. 

6- از محیط خارج شوید.


5: آموزش کامپیوتر گام به گام ICDL5 - قسمت 5 آموزش بانک اطلاعاتی اکسس (Access)



مدیریت پایگاه داده ها (چه داده های متنی یا تصویری یا غیره) شاید مهمترین کاربردی بوده است که همواره از کامپیوترهای تجاری خواسته شده است. به همین دلیل در چند سال گذشته قبل از ظهور محیطهای مبتنی بر رابط گرافیکی شاهد حکومت زبان cobol بر امپراطوری کامپیوتر بودیم. بعد از این امر ظهور برنامه dBase و فروش حیرت آور آن خبر از همین احتیاج مبرم به پایگاه داده ها می داد.


باز در این عرصه نیز شرکت مایکروسافت بیکار ننشست و Access که کاستیها و اشکالات برنامه های قبلی را برطرف نموده و کار با داده ها را به صورت فوق العاده ای راحت تر میکند عرضه کرد.


این برنامه که همراه با کار در محیط کاملا گرافیکی ویندوز حتی قابلیت نصب در شبکه و internet را نیز دارد بدون شک یک نیاز شرکتهای تجاری, برنامه نویسان, طراحان صفحات وب و حتی برای اشخاص معمولی برای کنترل داده ها و اطلاعات خود بوده است.


ما در این دوره آموزشی شما را با قابلیت access آشنا کرده و شاید اگر اغراق نکرده باشم شما را استاد این برنامه بی نظیر خواهیم کرد شما نیز لحظه به لحظه به آشنایی با قابلیتهای این برنامه مطمئنا مشتاق یادگیری هرچه سریع آن خواهید شد. 



شناسایی اصول ابزارهای لازم برای اجرا نرم افزار ACCESS 


- برای مطالعه این دوره آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با محیط ویندوز و SQL داشته باشند.


- جهت نصب و اجرای نرم افزار های Office که اکسس نیز شامل آن می شود، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد:


- حداقل سیستم مورد نیاز کامپیوتری با پردازشگر PENTIUM 3 یا بالاتر


- میزان حافظه RAM بسته به سیستم عاملی که از آن استفاده می کند دارد



هارد دیسک

فضای حافظه هارد دیسک بسته به پیکر بندی انجام شده متفاوت خواهد بود و با نصب سفارشی برنامه OFFICE ممکن است فضای مورد نظر افزایش یا کاهش یابد


- 245 مگابایت از فضای آزاد موجود در هارد دیسک که 115 مگابایت از آن در محلی قرار داشته باشد که در سیستم عامل خود را در آن نصب نموده اید، 50 مگابایت فضا دیگر دیسک برای کاربرانی که از سیستم هایی به غیر از Windows 2000 و windows me استفاده می کنند.


- سیستم عامل


برنامه Access 2003 قابل نصب روی سیستم عامل هایی چون Windows 2000 و WINDOWS98 و windows me و Windows 2002 و بالاتر می باشد


آشنایی با کاربرد Access


اکسس که یکی از برنامه های موجود در بسته نرم افزاری آفیس( Microsoft Office ) است برای ساماندهی و کنترل و مدیریت پایگاه داده ایجاد شده است. 


این برنامه دارای قابلیتهای بسیار است , مانند ایجاد صفحه ورود اطلاعات به شکل دلخواه. 


به عنوان مثال وقتی شما می خواهید اطلاعات موجود در یک چک را در کامپیوتر خود ذخیره کنید شما با استفاده از برنامه اکسس می توانید صفحه ای درست همانند صفحه چک ایجاد کنید و اطلاعات را به صورت کاملا گرافیکی در آن وارد کنید. 


شما پس از ایجاد پایگاه داده هایتان حتی می توانید از آنها گزارش گرفته و یا در بین اطلاعات خود جستجو کرده البته تمامی این امکانات را شما با دستان قدرتمند خود ایجاد خواهیدکرد.


از موارد استفاده برنامه اکسس به طور شهودی می توان به استفاده آن در قسمت حسابداری یک شرکت و یا نگهداری اطلاعات اشخاص عضو در سایتتان و حتی نگهداری اطلاعات کارمندان (حتی عکس آنها) و موارد بسیار متنوع دیگر اشاره کرد.


شما پس از ایجاد این پایگاه داده حتی می توانید آن را در شبکه در اختیار دیگران قرار داده یا بر روی آن کلید رمز گذاشته یا حتی در سطح کاربران مختلف مقدار دسترسی هر کاربر را تعیین کنید.


آشنایی با روند تکاملی نگارشهای ACCESS


برنامه های office ابتدا روی win3.11 که تحت سیستم عامل Dos اجرا میشد به وجود امد با ورزن 1 و 2و .....و سپس با ظهور نرم افزار windows9x ،نرم افزارها ی office تحت ورزن های 97،2000،2002،2003،و بالاتر بوجود امده است. 



شناسایی اصول کار با Menu Bar 


باید توجه داشت که همانگونه که ابزار ها متناسب با محیط اشیاء و نماها متفاوت است فرامین موجود در منو ها نیز متناسب با محیط و اشیاء و نماها مفاوت است.مثلا در محیط جدول و نمای ورود داده Data Sheet فرامین منو insert و سایر منوها ، فرامینش با نمای Design View متفاوت است.سایر محیط اشیاء و نماهای ان نیز شامل این قاعده میشود .این تفاوت را در شکل D6 و D7 می توانید ببینید.


D6




D7




شناسایی اصول کار با Toolbars 


یکی از راحتترین کارها ، انتخاب دکمه های نوار ابزار می باشد که در دسترس کاربر قرار می گیرد.از قابلیت های برنامه Access این است که متناسب با هر object ایی ابزار ان در اختیار کاربر قرار می دهد.بنابراین در شی Table نوار ابزارهای نمای Data sheet ان(شکل ِD1 )





با نوارابزارهای نمای design view ان(شکل D2) تفاوت داردبه همین ترتیب سایر شی ها نیز از این مسئله مستثنی نیست. 



در صورتی که بخواهید نوار ابزاری را فعال یا غیر فعال نمائید، کافیست از منو view گزینه Toolbar را انتخاب سپس گزینه customize را انتخاب کنید.شکل D3



سپس تیک نوارهای مورد نظر را فعال یا غیر فعال کنید.شکل D4




6: آموزش کامپیوتر گام به گام ICDL6 - قسمت 6 آموزش Power Point




برنامه پاورپوینت Power Point یکی از برنامه های بسته نرم افزاری Office به شمار میرود که با آن میتوانید مجموعه اسلایدهای با متن های رسم شده Clipart ، عکس، صدا، تصویر ، و حتی جلوه های ویژه متحرک نمایش دهید. 

بعد میتوانید کارتان را به اسلایدهای 35mm تبدیل کنید . علاوه بر اینها چون برنامه پاور پوینت Power Point یک Package است میتوانید سند های Word ، کاربرگهای Excel را به صورت گرافیک و متن و به Power Point اضافه نمایید. 

در حقیقت Power Point قسمت سمعی – بصری برنامه Office است. برنامه Power Point با نصب برنامه Office در سیستم شما نصب میشود.

برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند .

آشنایی با Microsoft Power-Point 2003 


PowerPoint-2003 نرم افزاری قوی و توانا برای ساخت نمایش های (Presentations) قابل مشاهده در کامپیوتر است که با استفاده از آن می توان آگهی (Handout) و یا اسلایدهایی را برای نمایش تهیه کرد. همچنین امکان اضافه نمودن Animation و Sound به اسلایدها نیز وجود دارد ، از این برنامه در نمایش های تجاری (Business) و کنفرانس های کلاسی ، سمینارها و ... استفاده می شود.

اسلایدهای ایجاد شده در این برنامه را می توان به روش های مختلفی نمایش داد که یکی از آنها استفاده از دستگاه Over head می باشد که نمایش را روی پرده نشان می دهد.

PowerPoint می تواند سه نوع خروجی با پسوندهای متفاوت داشته باشد که هر کدام در موارد خاص خود قابل اجرا هستند که در ادامه ی بحث به آن اشاره خواهد شد. از فایل های ایجاد شده در این برنامه در Web نمی توان استفاده نمود و این بدلیل بالا بودن حجم بالای آن است ولی می توان آنرا بصورت یک فایل از جنس html - Hyper text markup ذخیره کرد. 


نکته : html پسوند صفحات ایجاد شده در Web می باشد. 


کلمه کلیدی: 


Presentation: به هر فایل ایجاد شده در پاورپوینت Presentation گفته می شود.


Handout: هنگام ارائه می توان اسلایدها را print کرد و در دست مشاهده کنندگان قرار داد.


Overheads: دستگاهی است که توسط آن می توان نمایش اسلایدها را روی پرده نمایش داد.


آشنایی با محیط Power-Point 


بعد از اجرای برنامه وارد محیط Power-Point می شویم و شکل ظاهری آنرا بررسی خواهیم کرد .

به فایل های ایجاد شده در Power-Point اصطلاحا پرزنتیشن Presentation گفته می شود این نام را می توان در نوار عنوان مشاهده نمود . 


در Power-Point نماهای مختلفی داریم که در ظاهرنمایش برنامه تاثیر می گذارد . برای نمایش این نمادها یکی از دو روش زیر را پیشنهاد می کنیم . 


الف ) از منوی View انتخاب گزینه های Normal ، Slide Sorter ، Slide Show ، Notes Page . 

ب ) در پنجره ی اصلی و استفاده از آیکونهای این نماد که در بالای نوار وضعیت سمت چپ قرار دارند .


با وارد شدن به برنامه ی Power-Point یک اسلاید خالی دیده می شود که تعداد اسلایدها را می توان افزایش یا کاهش داد . قبل از توضیح در این مورد با انواع نماها آشنا خواهیم شد .


انواع نماها در Power-Point 


Normal View: حالت طبیعی نمایش برنامه می باشد در حقیقت می توان گفت در بدو ورود به برنامه این نما قابل مشاهده می باشد. خصوصیت نمای Normal View این است که در آن می توان اقدام به طراحی ، حذف و اضافه نمودن محتوای اسلاید و همچنین حذف و اضافه نمودن خود اسلایدها نمود ، در حقیقت نمای طراحی می باشد . 


Slide Sorter: با یکی از دو روش گفته شده وارد این نما می شویم ، نمایی که در آن اسلایدها را در اندازه ی کوچک می توان یکجا مشاهده نمود ، در این نما امکان طراحی داخلی اسلاید وجود ندارد ولی در آن می توان اقدام به اضافه یا حذف اسلایدها نمود و قابلیت جابجایی اسلایدها توسط Drag & Drop وجود دارد. 


Slide Show: در این نما نتیجه حاصل از طراحی و نمایش نمایی را می توان مشاهده نمود کلید میان بر برای رسیدن به این نما F5 می باشد. در این نما امکان هیچ گونه طراحی ، حذف و اضافه وجود ندارد و فقط برای نمایش می باشد . برای خارج شدن از آن با زدن کلید Esc و همچنین Right click و انتخاب End Show این کار را انجام می دهیم .


Notes Page: احضار این منو فقط از طریق منوی View امکانپذیر می باشد (روش اول) در این نما طراح اسلاید یادداشتی را برای یادآوری یا تاکید خود می نویسد که این یادداشت در نمایش نهایی Slide show ظاهر نخواهد شد و صرفا خود طراح از آن استفاده خواهد کرد . مطالب نوشته شده در این نما را در پایین قسمت نمای Normal می توان مشاهده کرد .


اضافه کردن اسلاید 


برای اضافه کردن تعداد اسلایدها از منوی Insert گزینه ی New Slide یا با زدن Ctrl+M این کار را انجام می دهیم ، محدودیتی در اضافه کردن اسلاید وجود ندارد ولی برای جلوگیری از خسته شدن بازدیدکنندگان باید حد معمول رعایت شود و سعی کنیم مطالب را طوری در اسلایدها بگنجانیم که مقصود اصلی به راحتی درک و از ایجاد تعداد خیلی زیادی اسلاید جلوگیری کنیم . هنگامیکه اقدام به ایجاد یک اسلاید جدید می نماییم در قسمت Task Pan لیست Slide Layout ها دیده می شود که با انتخاب هر کدام Layout مربوطه به اسلاید جاری اعمال می شود.